Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Žáci a kantoři, hybaj do školy ? Podle epidemiologů nesmysl.

Milion a půl žáků a studentů, tři miliony rodičů, 150 tisíc učitelů. Ty všechny zajímá plán ohledně znovuotevření českých škol. Zatím žádný není. Je tu totiž mnoho ALE. Pojďme se mrknout na všechny možné scénáře.

Scénářů, které říkají kdy a jak začne výuka, je poměrně velké množství. Ty možnosti se odvíjí hlavně od toho, jak velký strach je ještě snesitelný pro vrcholy školského trojúhelníku rodič – dítě – učitel a míry strachu českých politiků z hospodářské Macochy.

Míra jednotlivých strachů coby základní lidské emoce je totiž přesně to, co nakonec rozhodne. Strach o zdraví, strach o práci, strach o děti a další blízké, strach o kolegy, strach o podřízené, strach z politické prohry a mediálního lynče, strach z díry v rozpočtu, strach z přílišného zpomalení ekonomiky, strach z růstu nakažených. Pojďme se na možné varianty podívat a popřemýšlet o nich. Určitě je pro společnost zdravé a žádoucí probírat takové věci veřejně, i když ti, kteří o tom mají hlavně rozhodnout, zatím nic takového s laickou ani odbornou veřejností nedělají a rozhodnutí si přehazují jako horký brambor. Hop, Vojtěchu, hop, Plago!

1. V půlce května všichni do škol

Varianta, která je zatím nejdéle diskutována. Disputace je vedena hlavně o tom, jakým způsobem se mají všichni za katedrou i před ní chránit. Roušky ano/ne, děti s rozestupy, kontrola mytí rukou, kontrola všude a všeho. Zde jsou z pomyslného trojúhelníku zatím nejhlasitější rodiče a v počtu necelých 90 tisíc (k dnešnímu dni) podepisují petici proti nástupu svých ratolestí do škol. Pokud jde o takto rozhodnuté rodiče (zřejmě menších dětí ze ZŠ), počítejme, že v případě rozjezdu škol tak zhruba každé desáté děcko tím pádem nenastoupí. Ale je i klidně možné, že tato vystrašená křičící menšina nakonec bude tím pomyslným jazýčkem na miskách vah a zbylých 90% rodičů se bude muset podřídit. Bojí se ale i učitelé. Hlavně ti starší a s autoimunitními chorobami či pečující o starší rodiče. A do toho jako rána na buben třísklo nešťastné prohlášení Prof.Prymuly o kolektivním promořování.

2. V květnu do škol, ale částečně

Učitelé na sociálních sítích už dávají dokupy také různé varianty částečné docházky. Máme tu nápad snížit počet hodin výuky, neklasifikovat výchovy a zaměřit se na hlavní předměty. To znamená překopat rozvrhy. Možností je také střídání dětí na směny a vyučování po menších skupinách. Nebo nápad učit jen několik dní v týdnu a zbytek odučit distančně. Nápady jsou skutečně různé. Zřejmě ale narazí. Překážkou bude personální kapacita škol nebo kapacita prostorová a u mnoha rodičů i učitelů také zmiňovaný strach.

3. Výuka až od září, ale maturity a přijímačky proběhnou

Myslím, že vybavena informacemi z posledních 24 hodin, je čím dál pravděpodobnější varianta, která by umožnila maturantům složit zkoušku z dospělosti a deváťákům udělat přijímačky a zbytek žáků by šel do školy až v září. Střední školy by mohly nachystat zarouškované maturity a zároveň si rozdělit přijímačkáře do menších skupinek a umožnit jim složit zkoušky. Jeden z kolegů ve svém otevřeném dopise (jež má už 1300 signatářů) pak navrhuje ponechat rozhodnutí o konání přijímaček na středních školách (konat je jen tam, kde je převis zájemců). Ostatní žáci a studenti by se na dálku učili až do června. To nakonec už dost zainteresovaných pokládá za dobrou variantu, obzvlášť s přihlédnutím na poměrně svižné překlopení školství na distanční vzdělávání, se kterým je podle čerstvého výzkumu PAQ Research  nadpoloviční většina rodičů spokojená (velmi spokojení + poměrně spokojení 60%, napůl spokojení 27% a nespokojení 13%). A tady si prostě neodpustím jednu poznámku. Myslela jsem, že po zjištění o slušné pružnosti českých učitelů budou zástupci různých neziskových EDUspolků, kteří systematicky do kantorů kopou hlava nehlava, páchat hromadně virtuální harakiri. Nestalo se nic, rady rozdávají vesele dál. Raději zpět k tématu. Vyvstávají tu ale i velmi ožehavé otázky kolem klasifikace a vysvědčení. V tomto bodě tedy ministru Plagovi nezávidím, protože jak může zdravotní stránku otevření a neotevření škol přehazovat jednoduše na kolegy Vojtěcha a Prymulu, tak tady bude muset rozhodnout sám. A ať rozhodne, jak rozhodne, nikdy to nebude dobře. Ale to je hold politika.

4. Otevření škol pár týdnů před prázdninami

Jak tuto variantu pokládám sama za málo pravděpodobnou, tak si myslím, že může být ve hře také. Otevření škol (byť i na krátkou dobu) je totiž z hlediska hospodářství (rodičům se nemusí platit ošetřovné) pro stát ekonomicky výhodné, i kdyby to bylo třeba jen na dva, na tři týdny. Na druhou stranu, když slíbíte dětem, že budou v rouškách jen pár dní, tak to třeba vydrží a než se pravidla ve škole pořádně zavedou, budou prázdniny. Jak se na to v červnu budou tvářit rodiče, je zatím jen spekulace.

5. Školy se otevřou na zkoušku a uvidí se

I když vám tato varianta připadá možná vycucaná z prstu a nemluví se o ní, mě napadla po přečtení zpráv z Dánska. Dánsko otevírá školní brány teď po Velikonocích a prostě se uvidí. Děti mají být co nejvíc venku a ve školách dodržovat dostatečné vzdálenosti. Pokud to budeme brát jako vzorový příklad (počet nakažených mají zhruba stejný jako my), pak bychom mohli vidět variantu své budoucnosti, když by se vláda rozhodla pro podobný scénář. Vsázet se s nikým nebudu, protože jde o zdraví dětí a učitelů, ale svůj tip klidně napíšu. Já tomuto modelu dávám tak dva týdny. První nakažené dítě od učitele či učitel od dítěte, mediální smršť, premiérka se omlouvá, ministryně pro děti a školství a také ministryně pro vzdělávání dávají své křeslo k dispozici. Nechci ale rozhodně malovat dánského čerta na zeď. Třeba jim to vyjde.

6. Každá škola si to udělá po svém a hodnotit se bude a la Slovensko

Tato možnost se vám možná zdá totálně nepravděpodobná, ale jak odhaduji povahu naše pana ministra, tak bych to úplně nezatracovala. To je varianta pro nerozhodné. Nechat otevření a rozsah výuky na každé škole či zřizovateli, by zbavilo velení resortu školství dopadů špatného rozhodnutí. A když nemusíte rozhodnout, pak vám ani nikdo nemůže spílat, že je to celé na draka. A klasifikace? Znáte tu pohádku o oblečené/neoblečené a obuté/neobuté? Tak mi připadá ministerské doporučení pro hodnocení na Slovensku (v Česku doufám v jiná doporučení). Tam má učitel vycházet ze sebehodnocení žáků, nemá přihlížet k testům psaným za korona, nikoho nesmí nechat propadnout a má u každého žáka zohlednit individuální podmínky pro domácí přípravu. Jestli si na Slovensku myslí, že každý kantor dobře zná domácí prostředí každého ze svých 200 žáků druhého stupně nebo SŠ, tak mají na východ od nás ve školách samé supermany.

7. Škola jen jako hlídací služba pro menší děti

Hospodářské hledisko celé koroniády je zásadní a je možné, že se propíše do další z variant školských opatření. Protože dávky ošetřovného (pobírají rodiče dětí do 13 let) páchají obrovskou díru do rozpočtu a strach politiků z červených čísel je veliký, je možné, že se otevřou jen první stupně škol coby hlídací služba malých dětí. Tím pádem stát utne vyplácení dávek, a který z rodičů bude mít strach, může si třeba dítko hlídat doma dál. Ale nedostane už ani korunu. Větší děti se mohou dál vzdělávat distančně. Stát ušetří, všichni se najedí a koza zůstane celá.

 Doufejme, že se brzy ve školství dozvíme aspoň nějaké možné scénáře : za A, za B, za C. Protože jinak se budou i nadále množit petice pro otevření, petice proti otevření, petice za přijímačky, proti přijímačkám, petice kvůli maturitám, otevřené dopisy, spekulace a další důkazy špatné komunikace vlády a ministerstva směrem jak k odborné veřejnosti, tak i směrem k rodičům a dětem. Tak snad nebudeme čekat moc dlouho.

Autor: Zuzana Růžičková | úterý 14.4.2020 9:00 | karma článku: 21,14 | přečteno: 1305x
  • Další články autora

Zuzana Růžičková

Zatrolené přijímačky

Umí současné přijímačkové testy roztřídit budoucí studenty? Mají pravdu kritici jednotné zkoušky, že je diskriminační a příliš náročná? A nebo se naopak mají na SŠ dostat jen studijní typy dětí a rodiny mají lépe vybírat školu?

6.5.2023 v 13:49 | Karma: 36,86 | Přečteno: 3649x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Nelegální domácí úkoly

Zadávání povinných domácích úkolů je nelegální. Říká pedagožka a aktivistka. DÚ je možné známkovat i hodnotit. Tvrdí naopak mluvčí MŠMT. Využívání úkolů je plně v souladu se školským zákonem. Říká zástupce inspekce. Tak jak to je?

9.4.2023 v 13:14 | Karma: 38,24 | Přečteno: 6622x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Místo učitelů amatéři. Místo slušných platů pedagogů podfuk.

Novela zákona o pedagogických pracovnících se zmítá v křečích a bude to mít trvalé následky na české školství. Vládní poslanci hodili vidle do zvyšování platů pedagogů a zároveň chtějí za katedry pustit amatéry.

8.4.2023 v 9:05 | Karma: 40,92 | Přečteno: 7757x | Společnost

Zuzana Růžičková

Proč vznikl učitelský kodex bez učitelů ?

Na zveřejněném učitelském kodexu spolupracoval kde kdo (profesní učitelská organizace jen jedna, navíc malá). Valná většina učitelů se tak na svém profesním kodexu nepodílela a dozvěděla se o něm z médií. Kdo ho vlastně sepsal?

10.12.2022 v 16:08 | Karma: 41,15 | Přečteno: 4218x | Společnost

Zuzana Růžičková

Jak uvažuje ruský zajatec? Zajímavá svědectví přináší videa novináře Zolkina.

Novinář Zolkin vytváří od začátku války jedinečný projekt. Zpovídá ruské „soldáty“, kteří na Ukrajinu přišli jako okupanti. Jde o ty, kteří se buď sami vzdali nebo byli zajati (ukrajinsky „v plenu“). Jeho videa doporučuji.

27.10.2022 v 23:36 | Karma: 26,12 | Přečteno: 1039x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Důležité zjištění! Ministr školství se nevyzná ve školství.

Ministr Balaš odkryl během svého krátkého působení podstatnou věc. Že se v otázce školství (minimálně regionálního) vůbec nevyzná. Navíc si proti sobě postavil učitele i ředitele. Představuji TOP 5 jeho výroků, kterými vše zazdil.

26.10.2022 v 7:30 | Karma: 37,86 | Přečteno: 4347x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Kde je miliarda na školní pomůcky pro děti?

Miliarda na školní pomůcky pro děti je fuč. Ředitelé a učitelé v druhém pololetí nemohou kupovat učebnice, názorné pomůcky pro žáky, prostě nic.

21.10.2022 v 22:56 | Karma: 39,75 | Přečteno: 4236x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Kauza agresorů ze základky v Bílině - jen exces nebo hlubší problém, o kterém se mlčí ?

Opravdu je škola v Bílině s několika nevzdělavatelnými agresivními žáky u nás jediná? Není náhodou jen jediná odvážná, která otevřeně mluví o svých problémech? Proč musí ve škole snášet teror od nevychovanců a má to celé řešení?

6.5.2022 v 8:10 | Karma: 47,17 | Přečteno: 9657x | Společnost

Zuzana Růžičková

Jak teď školy řídí hygienici aneb větší průšvih, než jsme čekali.

Zdravé děti spadlé do karantény, dřepící u počítačů. Jsme jako blbci, co opakují stejnou chybu dokola. V čem je kardinální problém? Ještě nikdo z velení státu během boje s virem totiž nepostavil do středu zájmu naše děti. NIKDO!

10.11.2021 v 15:47 | Karma: 29,22 | Přečteno: 1418x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Veřejné školství do rukou amatérů ! Nastává tak éra výběrových a placených základek ?

Být rodičem budoucího školáka,tak zbystřím. Díky novele zákona bude moci na školách placených z našich daní běžně učit „nematikář“, „nečeštinář“, čili kdekdo, a to kdeco. Poslanci do učitelského povolání zaťali tento týden sekeru.

30.1.2021 v 21:25 | Karma: 42,17 | Přečteno: 7875x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Vánoční děkovný dopis ministru školství Plagovi a udělení Řádu zlatého ukazovátka

Vážený pane ministře, chtěla bych Vám poděkovat za práci ministerstva školství. 4 % navíc do platů, o kterých jsme neměli nejmenší tušení ! (Mysleli jsme sice, že to bude 9 %, ale to jsme v médiích asi opět špatně slyšeli.)

22.12.2020 v 18:29 | Karma: 45,04 | Přečteno: 9615x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Učitelem snadno a rychle aneb česká cesta do pedagogického pekla

Snižování nároků na učitele je cesta do pekla. Tuto cestu zvolila česká vláda, která předložila novelu zákona o pedagogických pracovnících, jež se právě propírá ve Sněmovně. Hasí tak požár s nedostatkem učitelů.

16.12.2020 v 7:15 | Karma: 30,72 | Přečteno: 2336x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Motivace učitelů dobrovolně se otestovat na covid bude malá. Má význam jen pro sběr dat.

Brzy začne dobrovolné testování učitelů. Předpovídám, že zájem nebude velký. V den testování jste sice negativní, ale další den už to může být jinak. Motivace je nízká.

2.12.2020 v 19:43 | Karma: 21,62 | Přečteno: 1890x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Online výukou kupředu, zpátky ni krok !

Řeči, že učení online je moderní, protože je digi a je v tom budoucnost, jsou nesmysly. Jsme živé bytosti, nechceme se setkávat přes obrazovky. Když distanční výuka bude nutná, co nadělám. Jako kantor ale budu hodně, hodně nerada.

1.10.2020 v 18:05 | Karma: 23,18 | Přečteno: 668x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Co takhle dát dětem na vysvědčení třeba smajlíky ?

Ministerstvo školství ví, že hodnotit Pepu z matematiky budu nakonec já. A tak mi dalo dobrou radu: „Dej známku, jakou si zaslouží!“ Senátor Drahoš a jeho radilové si však myslí, že to umí lépe než já. A sepsali výzvu.

24.5.2020 v 8:00 | Karma: 35,08 | Přečteno: 1297x | Společnost

Zuzana Růžičková

Ministerstvo doporučuje : Rizikoví učitelé, jděte na neplacené volno !

„Nemocné, staré a rizikové učitele přes palubu!“, zakřičel kdosi na ministerstvu školství a sepsal manuál o ochraně zdraví na školách. Rizikoví učitelé sice mohou podle pokynů ministerstva zůstat doma, ale neuvidí ani korunu.

4.5.2020 v 7:13 | Karma: 39,94 | Přečteno: 7552x | Společnost

Zuzana Růžičková

Třídní učitel - RoboCop a zároveň levná pracovní síla ve službách státu. Co ještě vydrží?

Dělat třídního učitele je na jednu stranu skvělá práce a na druhou stranu džob „za všechny prachy“. Výčet činností, které musí zvládat vedle běžného učení, je nekonečný. Poslanci si to snad konečně uvědomili a tříďasům přilepší.

1.2.2020 v 9:00 | Karma: 35,62 | Přečteno: 5103x | Společnost

Zuzana Růžičková

Jak jsme na tom s matikou? Jsou lepší holky nebo kluci? Co kázeň? Odpověděl průzkum PISA.

Jak jsou na tom naše děti vlastně s matikou? Jaké jsou rozdíly mezi dívkami a chlapci? Dáváme do vzdělání našich dětí dost peněz? Z čerstvého mezinárodní srovnání PISA vychází naši žáci celkem slušně. S financemi je to ale bída.

14.12.2019 v 9:00 | Karma: 19,62 | Přečteno: 770x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Blamáž s učitelskými platy žehlí poslanci i průmyslníci. Dosáhnou učitelé nakonec svého?

Učitelská stávka (označená ministrem školství ze debakl) rezonuje i měsíc po události. Vyjádření, že po rebelii neštěkne pes, tak berou za své. Rezonance byly v týdnu hlasitě slyšet ve sněmovně i v médiích. Dosáhnou kantoři svého?

1.12.2019 v 13:00 | Karma: 27,80 | Přečteno: 1307x | Společnost

Zuzana Růžičková

Rudá vada na kráse listopadového Sametu

Třicet let po revoluci „sklízíme setbu svou“ (vypomohu si textem slavné písně). Jako VŠ studentka z Albertova 1989 teď vidím, jak velkou chybu jsme udělali, že jsme s OF nedokázali prosadit zákaz komunistické strany.

17.11.2019 v 8:30 | Karma: 20,71 | Přečteno: 520x | Společnost
  • Počet článků 50
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4261x
Jsem srdcem i duší kantorka, i když původně jsem dělala v rádiu. A protože mě baví psát, tak jsem si spojila současnou a minulou profesi a píšu hlavně o škole, ale občas i o něčem jiném...co život přinese:-)

Seznam rubrik