Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak jsme na tom s matikou? Jsou lepší holky nebo kluci? Co kázeň? Odpověděl průzkum PISA.

Jak jsou na tom naše děti vlastně s matikou? Jaké jsou rozdíly mezi dívkami a chlapci? Dáváme do vzdělání našich dětí dost peněz?          Z čerstvého mezinárodní srovnání PISA vychází naši žáci celkem slušně. S financemi je to ale bída.

Jedna skupina českých učitelů má testování ráda a ta druhá porovnávání dětí nesnáší. Patřím k té první grupě, a tak mě čerstvý průzkum PISA, který otestoval přes 600 tisíc 15letých dětí napříč 79 zeměmi OECD, dost zajímá. Co vlastně říká o českých žácích? Mezinárodní srovnání přináší obsáhlá reprezentativní data. Vybírám sedm zajímavostí, přičemž suchopárná čísla se pokusím polidštit a okořenit to kapkou nadhledu.

Jsme nadprůměrní. Výsledky PISA v matematice v ČR jsou „statisticky významně nad průměrem OECD“. Říká zpráva. Jsme na 22. místě v tabulce ze 79 zemí (se 499 body), což nevypadá nijak špatně a jsme tak v partě těch lepších společně s Německem, Rakouskem nebo Velkou Británií. Začátek žebříčku patří komplet asijským zemím (maximum je 591 bodů u vybraných oblastí Číny), kterým dýchá s odstupem na záda Estonsko (523 bodů), Nizozemsko (519 bodů) a stále lepšící se Polsko (516 bodů). Opěvované Finsko naopak jede dolů a za posledních 12 let se propadlo o 40 bodů. I tak má ale stále slušných 507 bodů a je o pár bodíků nad námi. (Nutno říci, že skluzavek je mezi grafy vícero, ale jsou většinou mírnější než u Finska.)

Pořadí států - matematika.

 

Hurá. Český pád v matice se zastavil a nabral lehký obrat vzhůru. Křivka proložená grafem má tvar ploché misky a doufejme se, že jsme se už odrazili ode dna. Snad se co nejdříve zase dostaneme na naši původní úroveň 516 bodů, která by byla momentálně srovnatelná s Polskem. Můžeme být ale asi rádi. Průměr OECD totiž říká, že většina zemí směřuje spíš mírně dolů. Je to však zřejmě dáno okolnostmi výzkumu, do kterého byli přibráni nováčci a také horšími výsledky zemí původních.                                             

Chytrolínům všechna čest, ale na Čanga s Wangem nemáme. Nejchytřejších dětí nám v posledních pár letech lehounce přibylo (13 %), zatímco průměr OECD je o chlup níž (11 %). Jde o děti, které umí aplikovat své znalosti, modelovat složité situace, zobecňovat, přesně formulovat svá zjištění a vymýšlet nové postupy. Avšak úroveň některých zemí Asie je od nás na míle daleko (vybrané oblasti Číny až 44 %, Korea      21 %). Nutno ovšem říci, že náhled rodičů v Číně nebo Koreji na vzdělání je dost odlišný od pohledu nás (českých) rodičů. Děti v asijských státech tráví ve škole nebo na vzdělávacích kurzech a na doučování většinu času, a když už jsou doma, dělají úkoly. A pak je tu ještě ekonomické síto, protože v Číně děti z chudých rodin často do školy ani nechodí. Z nám bližších zemí EU jsou na tom nejlépe Nizozemsko (18%) a Estonsko (16%). Podobné výsledky (18 %) jsme přitom měli také, a to ještě před 12 lety. Na druhém pólu je v ČR 20 % nejslabších (mají nejnižší úroveň matematického myšlení, průměr OECD je 24 %). 

 

Pořadí států - znalosti.

 

Anička i Pepík si mohou podat ruce. Kluci a holky jsou na tom v naší kotlině s matematikou stejně. Rozdíl mezi nimi jsou pouhé 4 body (OECD 5 bodů). Kluci naposledy lehce trumfli holky před 6 lety, a to o 12 bodů. Od té doby se rozdíl snižoval. Doufám, že představy o tom, že holky jsou v přemýšlení, v logice a počtech horší, už dávno vzaly za své.  

                                                   

                                                                                   

 A zase ty peníze…Výsledky PISA (nejen ty matematické) naprosto nekorespondují s vynaloženými prostředky na vzdělávání u nás. Kdo asi ten systém u nás dotuje?  Hádat můžete dvakrát. Ve vynakládaných procentech HDP na vzdělávání totiž vycházíme jako chudí příbuzní. Z jiného úhlu pohledu pak můžeme říci, že máme o desítky procent menší náklady na výkon srovnatelný s Německem, Francií, Rakouskem či Islandem. V grafu pod textem jsem schválně vyznačila jen země, které mají v PISA testování 2018 horší výsledky než ČR. Všechny náš stát ve výdajích jasně přeskakují, a to v celém zkoumaném období. Co na to říct? 

 

  1. Země, které jsou v žebříčku (matematika) těsně pod námi, mají komplet lepší financování škol.
     

„Kázeň musí byť!“ Neukázněnost českých dětí daleko více než v jiných státech  koreluje se sociálním, ekonomickým a kulturním statusem žáka. Kázeň je přitom v hodinách v Česku lepší ve třídách, kde jsou děti ze zvýhodněných socioekonomických poměrů a chodí do veřejné školy ve středně velkém městě do 100 tisíc obyvatel. To je další docela zajímavé zjištění PISA 2018. Rozdíl mezi ukázněností dětí s dobrým a špatným socioekonomickým zázemí (index ESCS) je přitom v ČR jeden z nejvyšších (společně se Slovinskem a Itálií). Tento status také velmi ovlivňuje úroveň matematické gramotnosti.  

 

Tabulka ke kázni.

 

Málo se radujeme! Čeští učitelé nevykazují takovou radost z práce, jako jejich kolegové z OECD a čeští žáci si neradi konkurují. To jsou poslední dvě zjištění, která mě v PISA zaujala. Zatímco v zemích OECD konkurenci cítí polovina žáků, u nás je to jen 28 %. Že by naše děti byly větší pohodáři? No a pocit z radosti z práce u učitelů v OECD průměrně hlásily tři čtvrtiny žáků, zatímco u nás tohle pozitivum vypozorovala u svých kantorů jen zhruba polovina dotázaných. Myslím, že je to celkem pochopitelné. Problémy, které se na české učitele v posledních letech navalily včetně mediální masírky, se asi někde projevit musí a bohužel se to dostalo i do tříd. Ale také to může znamenat úprk nadšenců od kateder a nebo se prostě čeští učitelé neumí tolik radovat ze své práce.

Ale abych skončila pozitivně. Za tři roky to bude určitě zase o kus lepší. Úkol zní jasně: více bodů v testech, dohonit aspoň Polsko, nasypat víc peněz do škol, ukáznit žáky a vykouzlit úsměv na učitelské tváři. Testování zdar and keep smiling!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zuzana Růžičková | sobota 14.12.2019 9:00 | karma článku: 19,62 | přečteno: 770x
  • Další články autora

Zuzana Růžičková

Zatrolené přijímačky

Umí současné přijímačkové testy roztřídit budoucí studenty? Mají pravdu kritici jednotné zkoušky, že je diskriminační a příliš náročná? A nebo se naopak mají na SŠ dostat jen studijní typy dětí a rodiny mají lépe vybírat školu?

6.5.2023 v 13:49 | Karma: 36,86 | Přečteno: 3653x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Nelegální domácí úkoly

Zadávání povinných domácích úkolů je nelegální. Říká pedagožka a aktivistka. DÚ je možné známkovat i hodnotit. Tvrdí naopak mluvčí MŠMT. Využívání úkolů je plně v souladu se školským zákonem. Říká zástupce inspekce. Tak jak to je?

9.4.2023 v 13:14 | Karma: 38,24 | Přečteno: 6630x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Místo učitelů amatéři. Místo slušných platů pedagogů podfuk.

Novela zákona o pedagogických pracovnících se zmítá v křečích a bude to mít trvalé následky na české školství. Vládní poslanci hodili vidle do zvyšování platů pedagogů a zároveň chtějí za katedry pustit amatéry.

8.4.2023 v 9:05 | Karma: 40,92 | Přečteno: 7760x | Společnost

Zuzana Růžičková

Proč vznikl učitelský kodex bez učitelů ?

Na zveřejněném učitelském kodexu spolupracoval kde kdo (profesní učitelská organizace jen jedna, navíc malá). Valná většina učitelů se tak na svém profesním kodexu nepodílela a dozvěděla se o něm z médií. Kdo ho vlastně sepsal?

10.12.2022 v 16:08 | Karma: 41,15 | Přečteno: 4220x | Společnost

Zuzana Růžičková

Jak uvažuje ruský zajatec? Zajímavá svědectví přináší videa novináře Zolkina.

Novinář Zolkin vytváří od začátku války jedinečný projekt. Zpovídá ruské „soldáty“, kteří na Ukrajinu přišli jako okupanti. Jde o ty, kteří se buď sami vzdali nebo byli zajati (ukrajinsky „v plenu“). Jeho videa doporučuji.

27.10.2022 v 23:36 | Karma: 26,12 | Přečteno: 1040x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Propalestinští aktivisté slaví. Dublinská škola přerušuje vazby na izraelské firmy

9. května 2024  11:39

Propalestinští studentští demonstranti se rozhodli zrušit svůj protestní tábor na univerzitě...

Za exekutora, který zpronevěřil desítky milionů, požaduje VZP náhradu škody po státu

9. května 2024  11:36

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) požaduje po ministerstvu spravedlnosti náhradu škody 10,9...

ANALÝZA: Prázdné gesto. USA dotují Izrael miliardami, pár bomb nic nezmění

9. května 2024  11:27

Premium Spojené státy ve středu zastavily dodávky bomb pro Izrael v reakci na operaci v Rafáhu. Dopady pro...

Není tam garance, že to bude svobodná volba, kritizuje ve Sněmovně Babiš

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  11:25

Přímý přenos Na mimořádné schůzi se poslanci vrátili k návrhu pětikoalice na zavedení možnosti korespondenční...

  • Počet článků 50
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4261x
Jsem srdcem i duší kantorka, i když původně jsem dělala v rádiu. A protože mě baví psát, tak jsem si spojila současnou a minulou profesi a píšu hlavně o škole, ale občas i o něčem jiném...co život přinese:-)

Seznam rubrik