Děkujeme za pochopení.
V87l71a64d59i26m71í22r 70T49e67m36l41í85k
...není to tak dávno, kdy, bez ohledu na dosud vyžadované kvalifikační předpoklady ve zdravotnictví měli pečovat o nemocné v nemocnicích "poučení laici" .... Časem možná dojdeme k tomu, že Vám praktik na slepé střevo z počítače vytiskne manuál a Vy si doma v obýváku tu operaci střihnete sami....
L25u11k12á82š 77Š51m19a26h19e67l
Zásadní problém je v tom, že dobrý učitel musí umět dvě věci:
1) Musí znát svůj obor (respektive obory - obvykle min. 2, někdy je vhodné znát i hraniční věci z dalších oborů, třeba fyzikář by měl znát do značné míry i matematiku, biolog i biochemii apod.), a to na nejméně o stupeň vyšší úrovni než jeho žáci/studenti.
2) Musí umět učit. To znamená využít různé metody a obecně svůj obor podat tak, aby to bylo snadno pochopitelné, a zároveň nikoliv výrazně zkreslené.
A obě věci jsou stejně důležité. Odborník "z praxe" bude pravděpodobně umět "jedničku" (i když i zde lze někdy s úspěchem pochybovat, protože většinou bude více specializovaný), ale často bude mít závažné mezery v "dvojce". Takové lidi jsem zažil občas na vejšce - něco dělali na špičkové úrovni, ale nám neuměli vysvětlit základy svého oboru. Typický absolvent pedagogické fakulty zase bude nedostatečně kvalifikován v "jedničce", tedy alespoň pro výuku na středních odborných školách a gymnáziích. Ideální učitel přírodních věd by měl mít přírodovědnou fakultu (pro fyziku matfyz) a pedagogický základ... K tomu by to mělo směřovat.
Z34u95z74a87n92a 22R74ů19ž24i84č59k19o69v34á
Pane Lukáši, je představa mnohých lidí, že všichni učitelé mají pedagogické fakulty. Není tomu tak. Například já jsem absolventem Přírodovědecké fakulty UK obor biologie a matematika, a to také učím. Kolegové běžně studují odborné fakulty, které naprosto běžně (dnes už převážně ony), učí budoucí učitele učit odborné předměty na 2.st a SŠ. Filozofické fakulty, FTVS , MatFyz atd.
J14i94ř62í 36K17u39b53í49č52e62k
Jako by to bylo tak, že nikdo nekontroluje, jak kdo učí, a když už to zkontroluje, tak není cesta, jak zatlačit na případného učitele, aby se nevhodných metod vzdal a osvojil si lepší a jako by neexistovala možnost, že pokud se vyhozený špatný učitel uchází o práci jinde, tak ředitel zatelefonuje druhému a dozví se o uchazeči pravdu. Jako by ve školství panovala silná nespolupráce a každý byl na všechno sám a navíc bez kontroly. Což mi připadá celkem hrozné. Kdyby tohle fungovalo, bylo by možné tu a tam nějakého šikovného nepedagoga klidně přijmout.
Z64u87z48a30n77a 70R62ů96ž34i30č96k33o77v36á
Šikovného nepadagoga tu a tam zaměstnávají školy již dnes. Tzv. na výjimku..a tak by to mělo zůstat.
- Počet článků 50
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4261x