Motivace učitelů dobrovolně se otestovat na covid bude malá. Má význam jen pro sběr dat.
Jediné, co test totiž ukáže, bude, že je učitel negativní právě v ten daný moment. Další den to už platit nemusí. Antigenní testy, kterými se budou učitelé testovat, jsou totiž vhodné pro opakované testování. Proto se jimi pravidelně testuje například v různých zařízeních sociální péče. Takové testy opakující se každé čtyři, pět dní, mají pro klienty určitě význam (viz text o nové studii z webovek ČT24) U učitelů to však bude zcela jinak. Jediný význam, který bude jednorázové testování pro kolegy mít, je, že v moment odběru budou vědět zhruba s pravděpodobností 70%, že jsou negativní a tudíž následující 2-3 dny nikoho nenakazí. Už další den totiž může být sám od jednoho ze svých 150 žáků, které za ten den učí, nakažen a za pár dní se stává rozsévačem viru. Do prázdnin ale zbývá dnů zhruba 20 a 3 dny z 20 sice není úplně nula, ale to vše za 70 milionů? Pravidelné testování po 70 milionech každé tři dny (200 000 učitelů krát 350 Kč za test) přitom podle mne ani není reálné. Proto se nedivím, že se nikdo do ničeho takového ani nepouští. Jednak by se zahltil zdravotní systém (uvidíme, jestli vůbec ustojí už toto jednorázové testování učitelů) a navíc bude proti testům hrát ještě další faktor, a to je nutnost dojet (dojít) na odběrové místo s velkou pravděpodobností v době výuky. Tu většina kantorů teď buď vede náročnou kombinovanou formou a nebo dohání učivo z podzimní koroniády. Navíc je mnoho odběrových míst jen ve velkých městech. Tudíž si kantoři častou budou muset brát volno na celý den na cestu za odběrem a někdo jiný za ně bude muset suplovat. Test trvá zhruba 15 - 20 minut, a tak bude testování náročné jak časově, tak z hlediska kapacit. Proto si dovolím předpovědět, že testování pouze odpoledne po výuce určitě nebude možné.
Jediný opravdu poctivý význam takové testování bude dle mého mínění mít tedy ve sběru důležitých dat a také v tom, že se ukáže, které z antigenních testů jsou spolehlivější. Určitě bude pro stát užitečné zjistit, kolik je mezi tisícovkami učitelů momentálně covid pozitivních a jako bonus získají zdravotníci data o spolehlivosti různých antigenních testů (viz rozhovor s Mudr.Hajduchem – vedoucím laboratorní skupiny pro covid-19 při ministerstvu zdravotnictví) . Bude to velký vzorek ze spolehlivého zdroje, který se navíc dobrovolně přihlásí a je v častém a velkém kontaktu s mnoha potencionálními nositeli viru (dětmi). Učitelský vzorek je prostě ve všech ohledech výhodný a také je potencionálně velký. Vždyť učitelů je na 200 tisíc, a i když by se k testování přihlásila jen část z nich, tak to bude mít dostatečnou vypovídací hodnotu. Sice se při tom vlastně můžeme cítit tak trochu jako pokusní králíci, ale myslím, že v současné turbulentní době, kdy se na školství experimentuje nepřetržitě od jara, už to asi přežijeme.
Na závěr dám proto jeden dobrý tip, abych text zakončila pozitivně. Kdy a za jakých okolností by tedy testování mělo vlastně smysl pro samotného učitele? Existuje test, který by měl navíc pro kantora či školu výhodu? Podle mého určitě ten, který prokáže, že máte v těle protilátky. Tedy, že jste nemoc prodělali, a že jste vůči této chorobě sami imunní. To by zcela jistě bylo výhodné jak pro učitele, tak pro školu, takové zaměstnance mít. Jako bonus byste coby kantor obdržel výsadu nenosit roušku při výuce, protože nikoho nenakazíte. Myslím, že toto testování by pro mnoho kolegů mělo velký význam a ochota se na něj dostavit, by byla daleko větší. Mluvit totiž mnoho hodin přes roušku tak, aby vás slyšeli i žáci v poslední řadě, je opravdu velká zátěž. A to nejen na hlasivky.
Uvidíme tedy za pár dní, jak si učitelé testování vyhodnotí a kolik jich vlastně přijde.Můj soukromý odhad je maximálně 30%.
Zuzana Růžičková
Zatrolené přijímačky
Umí současné přijímačkové testy roztřídit budoucí studenty? Mají pravdu kritici jednotné zkoušky, že je diskriminační a příliš náročná? A nebo se naopak mají na SŠ dostat jen studijní typy dětí a rodiny mají lépe vybírat školu?
Zuzana Růžičková
Nelegální domácí úkoly
Zadávání povinných domácích úkolů je nelegální. Říká pedagožka a aktivistka. DÚ je možné známkovat i hodnotit. Tvrdí naopak mluvčí MŠMT. Využívání úkolů je plně v souladu se školským zákonem. Říká zástupce inspekce. Tak jak to je?
Zuzana Růžičková
Místo učitelů amatéři. Místo slušných platů pedagogů podfuk.
Novela zákona o pedagogických pracovnících se zmítá v křečích a bude to mít trvalé následky na české školství. Vládní poslanci hodili vidle do zvyšování platů pedagogů a zároveň chtějí za katedry pustit amatéry.
Zuzana Růžičková
Proč vznikl učitelský kodex bez učitelů ?
Na zveřejněném učitelském kodexu spolupracoval kde kdo (profesní učitelská organizace jen jedna, navíc malá). Valná většina učitelů se tak na svém profesním kodexu nepodílela a dozvěděla se o něm z médií. Kdo ho vlastně sepsal?
Zuzana Růžičková
Jak uvažuje ruský zajatec? Zajímavá svědectví přináší videa novináře Zolkina.
Novinář Zolkin vytváří od začátku války jedinečný projekt. Zpovídá ruské „soldáty“, kteří na Ukrajinu přišli jako okupanti. Jde o ty, kteří se buď sami vzdali nebo byli zajati (ukrajinsky „v plenu“). Jeho videa doporučuji.
Zuzana Růžičková
Důležité zjištění! Ministr školství se nevyzná ve školství.
Ministr Balaš odkryl během svého krátkého působení podstatnou věc. Že se v otázce školství (minimálně regionálního) vůbec nevyzná. Navíc si proti sobě postavil učitele i ředitele. Představuji TOP 5 jeho výroků, kterými vše zazdil.
Zuzana Růžičková
Kde je miliarda na školní pomůcky pro děti?
Miliarda na školní pomůcky pro děti je fuč. Ředitelé a učitelé v druhém pololetí nemohou kupovat učebnice, názorné pomůcky pro žáky, prostě nic.
Zuzana Růžičková
Kauza agresorů ze základky v Bílině - jen exces nebo hlubší problém, o kterém se mlčí ?
Opravdu je škola v Bílině s několika nevzdělavatelnými agresivními žáky u nás jediná? Není náhodou jen jediná odvážná, která otevřeně mluví o svých problémech? Proč musí ve škole snášet teror od nevychovanců a má to celé řešení?
Zuzana Růžičková
Jak teď školy řídí hygienici aneb větší průšvih, než jsme čekali.
Zdravé děti spadlé do karantény, dřepící u počítačů. Jsme jako blbci, co opakují stejnou chybu dokola. V čem je kardinální problém? Ještě nikdo z velení státu během boje s virem totiž nepostavil do středu zájmu naše děti. NIKDO!
Zuzana Růžičková
Veřejné školství do rukou amatérů ! Nastává tak éra výběrových a placených základek ?
Být rodičem budoucího školáka,tak zbystřím. Díky novele zákona bude moci na školách placených z našich daní běžně učit „nematikář“, „nečeštinář“, čili kdekdo, a to kdeco. Poslanci do učitelského povolání zaťali tento týden sekeru.
Zuzana Růžičková
Vánoční děkovný dopis ministru školství Plagovi a udělení Řádu zlatého ukazovátka
Vážený pane ministře, chtěla bych Vám poděkovat za práci ministerstva školství. 4 % navíc do platů, o kterých jsme neměli nejmenší tušení ! (Mysleli jsme sice, že to bude 9 %, ale to jsme v médiích asi opět špatně slyšeli.)
Zuzana Růžičková
Učitelem snadno a rychle aneb česká cesta do pedagogického pekla
Snižování nároků na učitele je cesta do pekla. Tuto cestu zvolila česká vláda, která předložila novelu zákona o pedagogických pracovnících, jež se právě propírá ve Sněmovně. Hasí tak požár s nedostatkem učitelů.
Zuzana Růžičková
Online výukou kupředu, zpátky ni krok !
Řeči, že učení online je moderní, protože je digi a je v tom budoucnost, jsou nesmysly. Jsme živé bytosti, nechceme se setkávat přes obrazovky. Když distanční výuka bude nutná, co nadělám. Jako kantor ale budu hodně, hodně nerada.
Zuzana Růžičková
Co takhle dát dětem na vysvědčení třeba smajlíky ?
Ministerstvo školství ví, že hodnotit Pepu z matematiky budu nakonec já. A tak mi dalo dobrou radu: „Dej známku, jakou si zaslouží!“ Senátor Drahoš a jeho radilové si však myslí, že to umí lépe než já. A sepsali výzvu.
Zuzana Růžičková
Ministerstvo doporučuje : Rizikoví učitelé, jděte na neplacené volno !
„Nemocné, staré a rizikové učitele přes palubu!“, zakřičel kdosi na ministerstvu školství a sepsal manuál o ochraně zdraví na školách. Rizikoví učitelé sice mohou podle pokynů ministerstva zůstat doma, ale neuvidí ani korunu.
Zuzana Růžičková
Žáci a kantoři, hybaj do školy ? Podle epidemiologů nesmysl.
Milion a půl žáků a studentů, tři miliony rodičů, 150 tisíc učitelů. Ty všechny zajímá plán ohledně znovuotevření českých škol. Zatím žádný není. Je tu totiž mnoho ALE. Pojďme se mrknout na všechny možné scénáře.
Zuzana Růžičková
Třídní učitel - RoboCop a zároveň levná pracovní síla ve službách státu. Co ještě vydrží?
Dělat třídního učitele je na jednu stranu skvělá práce a na druhou stranu džob „za všechny prachy“. Výčet činností, které musí zvládat vedle běžného učení, je nekonečný. Poslanci si to snad konečně uvědomili a tříďasům přilepší.
Zuzana Růžičková
Jak jsme na tom s matikou? Jsou lepší holky nebo kluci? Co kázeň? Odpověděl průzkum PISA.
Jak jsou na tom naše děti vlastně s matikou? Jaké jsou rozdíly mezi dívkami a chlapci? Dáváme do vzdělání našich dětí dost peněz? Z čerstvého mezinárodní srovnání PISA vychází naši žáci celkem slušně. S financemi je to ale bída.
Zuzana Růžičková
Blamáž s učitelskými platy žehlí poslanci i průmyslníci. Dosáhnou učitelé nakonec svého?
Učitelská stávka (označená ministrem školství ze debakl) rezonuje i měsíc po události. Vyjádření, že po rebelii neštěkne pes, tak berou za své. Rezonance byly v týdnu hlasitě slyšet ve sněmovně i v médiích. Dosáhnou kantoři svého?
Zuzana Růžičková
Rudá vada na kráse listopadového Sametu
Třicet let po revoluci „sklízíme setbu svou“ (vypomohu si textem slavné písně). Jako VŠ studentka z Albertova 1989 teď vidím, jak velkou chybu jsme udělali, že jsme s OF nedokázali prosadit zákaz komunistické strany.
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 50
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4261x