Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Třídní učitel - RoboCop a zároveň levná pracovní síla ve službách státu. Co ještě vydrží?

Dělat třídního učitele je na jednu stranu skvělá práce a na druhou stranu džob „za všechny prachy“. Výčet činností, které musí zvládat vedle běžného učení, je nekonečný. Poslanci si to snad konečně uvědomili a tříďasům přilepší.

Třídní RoboCop dělá kromě administrativního pracovníka ještě psychologa, účetního, nákupčího, zdobiče třídy, vyjednávače, policajta, soudce, advokáta, organizátora kurzů, sepisovatele individuálních plánů, svačináře, organizátora vánočních i jiných akcí, ošetřovatele bolístek na těle i na duši, plánovače třídnických hodin, detektiva, odborníka na šikanu, odborníka na inkluzivní začleňování dětí se všemi možnými vadami do kolektivu, tvůrce dobré nálady, instruktora lyžování a cyklistiky a mohla bych pokračovat dál a dál. A to vše bratru za 25 až 65 Kč na hodinu hrubého.(Viz.můj článek Česká škola – největší charitativní organizace u nás.)

Proto mám radost, že se ve Sněmovně konečně trošku hnuly ledy. Myslím tím aktuální hlasování poslanců k zákonu, ve kterém se řeší zvýšení třídnických příplatků - ty by měly začínat na 2500 Kč. Zákon se konečně dostal aspoň do druhého čtení. A není to zásluha jen předkládajících poslanců (pánové Výborný, Bělobrádek, Bartošek ), kterým se nakonec podařilo zákon protlačit, ale také Pedagogické komory, jež na návrhu spolupracovala a dodala podklady. Jsem ale opatrný realista. Cesta k aspoň mírné nápravě těchto podhodnocených příplatků je ještě dlouhá.

Času však není mnoho. Situace s třídními učiteli začíná být kritická (i když co ve školství není, že ?) Ochota dělat třídního mezi kantory je čím dál menší. Většina chce prostě dostat za svoji práci normálně zaplaceno. Dvacka na hodinu je jednoduše směšná a dehonestující.

Proto se nedivím, když mi kolegyně Lucie na moji výzvu ohledně sdílení názorů praktiků na třídnictví, napsala :„Třídnictví je těžké. Obzvlášť v současné době, kdy je zvýšený počet dětí, které mají nevhodné rodinné prostředí. Dojalo mě, když jsme dostali jednou doporučení, že když je ve škole sprcha, ať koupíme sprcháč, ručníky, šampon a  jednu z holčiček občas umyjeme. Máme vzdělávat, ne suplovat rodiče,“ píše. Kolega Jiří zase přidává svůj postřeh z vysoké školy: „Na třídnictví mě nikdo nepřipravoval, toto téma na mé pedagogické fakultě nebylo nijak řešeno. Vše dělám podle citu.“ Podle Jiřího se jeho vedení školy snaží administrativní zátěž hodně mírnit, nicméně například každý důležitý hovor s rodiči se musí u Jirky ve škole zapisovat, a to včetně jména svědka telefonátu a posléze zakládat do kartotéky. „Třetím rokem nejsem třídní pouze díky tomu, že jsem koordinátorem evropských projektů“, píše mi kolegyně Zuzana. „ Rozdíl s/bez třídnictví poznáte na začátku i na konci školního roku (výlet, třídnické hodiny, vyklízení třídy a šaten), ale i o přestávkách. Vždy je co vyřizovat, řešit, omlouvat, kontrolovat. Na každé poradě zní:.. a třídní učitelé zařídí, dodají, vyberou. A co mi rozhodně nechybí, je účast na policejním výslechu (zažila jsem dvakrát), dále řešení šikany, anorexie, neléčených migrén, rodinných tragédií a jejich dopadů na studium, schůzky s rodiči neprospívajících žáků atd.“ Kolegyni Markétě, která popsala hned několik závažných situací, jež musela jako třídní řešit, se do paměti asi nejvíce vryl případ sebevražedného chování. „ Dívka skončila na psychiatrickém oddělení. Chodila pak za mnou do kabinetu téměř každou přestávku. Tahle situace byla opravdu velmi těžká. Do toho všeho přišlo blížící se vysvědčení, přijímací zkoušky, bylo třeba dostát klasifikačním požadavkům. Myslím, že taková krizová intervence opravdu není běžná činnost třídního učitele,“ píše na závěr kolegyně.

Představa laiků o práci třídního učitele je podle mne velmi zkreslená: učitel zkoukne omluvenky, na konci školního roku si se třídou užije výlet, dostane kytku za vysvědčení a hotovo. Ilustrativní příklady kolegů, kteří mi o své práci napsali, dokládají ovšem zcela něco jiného. Práce třídního učitele je extra náročná, zabírá mnoho a mnoho hodin práce navíc a je často psychicky vyčerpávající. Navíc je to práce, kterou si berete s sebou domů. Zvlášť problematické děti a rodiče z hlavy jen tak vypudit nejdou.

Ale zpět k zákonům. Rozdíl mezi třídním a netřídním učitelem je podle důvodové zprávy k zákonu, který se teď po dvou letech konečně posunul do druhého čtení, 20 hodin měsíčně. U mnoha učitelů, kteří práci dělají poctivě, však zabírá času podstatně více. Problém ale není pouze v časové vytíženosti třídních, kteří by si určitě zasloužili snížit přímou pedagogickou činnost aspoň o pár hodin v měsíci. V českých školách (na rozdíl od vyspělého zahraničí) běžně chybí v základním kádru psychologové a speciální pedagogové. Mohou si je dovolit jen některé školy (třeba z peněz z projektů). Navíc třídní učitel musí odučit stejné penzum hodin jako ostatní kolegové a ještě se má s dětmi scházet při zvláštních třídnických hodinách po výuce, kde s nimi probírá problémy ve vztazích, dělá prevenci šikany a další důležité záležitosti.

Pro mnohé je práce třídního neodmyslitelná součást kantořiny a bez třídy si svůj život neumí představit. Pro jiné je to prostě jen spousta práce navíc, a protože jsou profíci, tak ji vykonávají. Tak jako tak, je třídní pro děti často třetí rodič a pro rodiče velmi důležitý parťák a spojka se školou. Už proto by měl zákon projít a profesionální práci třídních konečně finančně podpořit. Nelze se přece domnívat, že tato situace je ještě udržitelná. Podle mne je za minutu dvanáct.

Autor: Zuzana Růžičková | sobota 1.2.2020 9:00 | karma článku: 35,62 | přečteno: 5103x
  • Další články autora

Zuzana Růžičková

Zatrolené přijímačky

Umí současné přijímačkové testy roztřídit budoucí studenty? Mají pravdu kritici jednotné zkoušky, že je diskriminační a příliš náročná? A nebo se naopak mají na SŠ dostat jen studijní typy dětí a rodiny mají lépe vybírat školu?

6.5.2023 v 13:49 | Karma: 36,86 | Přečteno: 3649x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Nelegální domácí úkoly

Zadávání povinných domácích úkolů je nelegální. Říká pedagožka a aktivistka. DÚ je možné známkovat i hodnotit. Tvrdí naopak mluvčí MŠMT. Využívání úkolů je plně v souladu se školským zákonem. Říká zástupce inspekce. Tak jak to je?

9.4.2023 v 13:14 | Karma: 38,24 | Přečteno: 6622x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Místo učitelů amatéři. Místo slušných platů pedagogů podfuk.

Novela zákona o pedagogických pracovnících se zmítá v křečích a bude to mít trvalé následky na české školství. Vládní poslanci hodili vidle do zvyšování platů pedagogů a zároveň chtějí za katedry pustit amatéry.

8.4.2023 v 9:05 | Karma: 40,92 | Přečteno: 7757x | Společnost

Zuzana Růžičková

Proč vznikl učitelský kodex bez učitelů ?

Na zveřejněném učitelském kodexu spolupracoval kde kdo (profesní učitelská organizace jen jedna, navíc malá). Valná většina učitelů se tak na svém profesním kodexu nepodílela a dozvěděla se o něm z médií. Kdo ho vlastně sepsal?

10.12.2022 v 16:08 | Karma: 41,15 | Přečteno: 4218x | Společnost

Zuzana Růžičková

Jak uvažuje ruský zajatec? Zajímavá svědectví přináší videa novináře Zolkina.

Novinář Zolkin vytváří od začátku války jedinečný projekt. Zpovídá ruské „soldáty“, kteří na Ukrajinu přišli jako okupanti. Jde o ty, kteří se buď sami vzdali nebo byli zajati (ukrajinsky „v plenu“). Jeho videa doporučuji.

27.10.2022 v 23:36 | Karma: 26,12 | Přečteno: 1039x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Důležité zjištění! Ministr školství se nevyzná ve školství.

Ministr Balaš odkryl během svého krátkého působení podstatnou věc. Že se v otázce školství (minimálně regionálního) vůbec nevyzná. Navíc si proti sobě postavil učitele i ředitele. Představuji TOP 5 jeho výroků, kterými vše zazdil.

26.10.2022 v 7:30 | Karma: 37,86 | Přečteno: 4347x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Kde je miliarda na školní pomůcky pro děti?

Miliarda na školní pomůcky pro děti je fuč. Ředitelé a učitelé v druhém pololetí nemohou kupovat učebnice, názorné pomůcky pro žáky, prostě nic.

21.10.2022 v 22:56 | Karma: 39,75 | Přečteno: 4236x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Kauza agresorů ze základky v Bílině - jen exces nebo hlubší problém, o kterém se mlčí ?

Opravdu je škola v Bílině s několika nevzdělavatelnými agresivními žáky u nás jediná? Není náhodou jen jediná odvážná, která otevřeně mluví o svých problémech? Proč musí ve škole snášet teror od nevychovanců a má to celé řešení?

6.5.2022 v 8:10 | Karma: 47,17 | Přečteno: 9656x | Společnost

Zuzana Růžičková

Jak teď školy řídí hygienici aneb větší průšvih, než jsme čekali.

Zdravé děti spadlé do karantény, dřepící u počítačů. Jsme jako blbci, co opakují stejnou chybu dokola. V čem je kardinální problém? Ještě nikdo z velení státu během boje s virem totiž nepostavil do středu zájmu naše děti. NIKDO!

10.11.2021 v 15:47 | Karma: 29,22 | Přečteno: 1418x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Veřejné školství do rukou amatérů ! Nastává tak éra výběrových a placených základek ?

Být rodičem budoucího školáka,tak zbystřím. Díky novele zákona bude moci na školách placených z našich daní běžně učit „nematikář“, „nečeštinář“, čili kdekdo, a to kdeco. Poslanci do učitelského povolání zaťali tento týden sekeru.

30.1.2021 v 21:25 | Karma: 42,17 | Přečteno: 7875x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Vánoční děkovný dopis ministru školství Plagovi a udělení Řádu zlatého ukazovátka

Vážený pane ministře, chtěla bych Vám poděkovat za práci ministerstva školství. 4 % navíc do platů, o kterých jsme neměli nejmenší tušení ! (Mysleli jsme sice, že to bude 9 %, ale to jsme v médiích asi opět špatně slyšeli.)

22.12.2020 v 18:29 | Karma: 45,04 | Přečteno: 9615x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Učitelem snadno a rychle aneb česká cesta do pedagogického pekla

Snižování nároků na učitele je cesta do pekla. Tuto cestu zvolila česká vláda, která předložila novelu zákona o pedagogických pracovnících, jež se právě propírá ve Sněmovně. Hasí tak požár s nedostatkem učitelů.

16.12.2020 v 7:15 | Karma: 30,72 | Přečteno: 2336x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Motivace učitelů dobrovolně se otestovat na covid bude malá. Má význam jen pro sběr dat.

Brzy začne dobrovolné testování učitelů. Předpovídám, že zájem nebude velký. V den testování jste sice negativní, ale další den už to může být jinak. Motivace je nízká.

2.12.2020 v 19:43 | Karma: 21,62 | Přečteno: 1890x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Online výukou kupředu, zpátky ni krok !

Řeči, že učení online je moderní, protože je digi a je v tom budoucnost, jsou nesmysly. Jsme živé bytosti, nechceme se setkávat přes obrazovky. Když distanční výuka bude nutná, co nadělám. Jako kantor ale budu hodně, hodně nerada.

1.10.2020 v 18:05 | Karma: 23,18 | Přečteno: 668x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Co takhle dát dětem na vysvědčení třeba smajlíky ?

Ministerstvo školství ví, že hodnotit Pepu z matematiky budu nakonec já. A tak mi dalo dobrou radu: „Dej známku, jakou si zaslouží!“ Senátor Drahoš a jeho radilové si však myslí, že to umí lépe než já. A sepsali výzvu.

24.5.2020 v 8:00 | Karma: 35,08 | Přečteno: 1297x | Společnost

Zuzana Růžičková

Ministerstvo doporučuje : Rizikoví učitelé, jděte na neplacené volno !

„Nemocné, staré a rizikové učitele přes palubu!“, zakřičel kdosi na ministerstvu školství a sepsal manuál o ochraně zdraví na školách. Rizikoví učitelé sice mohou podle pokynů ministerstva zůstat doma, ale neuvidí ani korunu.

4.5.2020 v 7:13 | Karma: 39,94 | Přečteno: 7552x | Společnost

Zuzana Růžičková

Žáci a kantoři, hybaj do školy ? Podle epidemiologů nesmysl.

Milion a půl žáků a studentů, tři miliony rodičů, 150 tisíc učitelů. Ty všechny zajímá plán ohledně znovuotevření českých škol. Zatím žádný není. Je tu totiž mnoho ALE. Pojďme se mrknout na všechny možné scénáře.

14.4.2020 v 9:00 | Karma: 21,14 | Přečteno: 1305x | Společnost

Zuzana Růžičková

Jak jsme na tom s matikou? Jsou lepší holky nebo kluci? Co kázeň? Odpověděl průzkum PISA.

Jak jsou na tom naše děti vlastně s matikou? Jaké jsou rozdíly mezi dívkami a chlapci? Dáváme do vzdělání našich dětí dost peněz? Z čerstvého mezinárodní srovnání PISA vychází naši žáci celkem slušně. S financemi je to ale bída.

14.12.2019 v 9:00 | Karma: 19,62 | Přečteno: 770x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Blamáž s učitelskými platy žehlí poslanci i průmyslníci. Dosáhnou učitelé nakonec svého?

Učitelská stávka (označená ministrem školství ze debakl) rezonuje i měsíc po události. Vyjádření, že po rebelii neštěkne pes, tak berou za své. Rezonance byly v týdnu hlasitě slyšet ve sněmovně i v médiích. Dosáhnou kantoři svého?

1.12.2019 v 13:00 | Karma: 27,80 | Přečteno: 1307x | Společnost

Zuzana Růžičková

Rudá vada na kráse listopadového Sametu

Třicet let po revoluci „sklízíme setbu svou“ (vypomohu si textem slavné písně). Jako VŠ studentka z Albertova 1989 teď vidím, jak velkou chybu jsme udělali, že jsme s OF nedokázali prosadit zákaz komunistické strany.

17.11.2019 v 8:30 | Karma: 20,71 | Přečteno: 520x | Společnost
  • Počet článků 50
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4261x
Jsem srdcem i duší kantorka, i když původně jsem dělala v rádiu. A protože mě baví psát, tak jsem si spojila současnou a minulou profesi a píšu hlavně o škole, ale občas i o něčem jiném...co život přinese:-)

Seznam rubrik