Jak jsme na tom s matikou? Jsou lepší holky nebo kluci? Co kázeň? Odpověděl průzkum PISA.

14. 12. 2019 9:00:00
Jak jsou na tom naše děti vlastně s matikou? Jaké jsou rozdíly mezi dívkami a chlapci? Dáváme do vzdělání našich dětí dost peněz? Z čerstvého mezinárodní srovnání PISA vychází naši žáci celkem slušně. S financemi je to ale bída.

Jedna skupina českých učitelů má testování ráda a ta druhá porovnávání dětí nesnáší. Patřím k té první grupě, a tak mě čerstvý průzkum PISA, který otestoval přes 600 tisíc 15letých dětí napříč 79 zeměmi OECD, dost zajímá. Co vlastně říká o českých žácích? Mezinárodní srovnání přináší obsáhlá reprezentativní data. Vybírám sedm zajímavostí, přičemž suchopárná čísla se pokusím polidštit a okořenit to kapkou nadhledu.

Jsme nadprůměrní. Výsledky PISA v matematice v ČR jsou „statisticky významně nad průměrem OECD“. Říká zpráva. Jsme na 22. místě v tabulce ze 79 zemí (se 499 body), což nevypadá nijak špatně a jsme tak v partě těch lepších společně s Německem, Rakouskem nebo Velkou Británií. Začátek žebříčku patří komplet asijským zemím (maximum je 591 bodů u vybraných oblastí Číny), kterým dýchá s odstupem na záda Estonsko (523 bodů), Nizozemsko (519 bodů) a stále lepšící se Polsko (516 bodů). Opěvované Finsko naopak jede dolů a za posledních 12 let se propadlo o 40 bodů. I tak má ale stále slušných 507 bodů a je o pár bodíků nad námi. (Nutno říci, že skluzavek je mezi grafy vícero, ale jsou většinou mírnější než u Finska.)

Pořadí států - matematika.
Pořadí států - matematika. (zdroj: PISA 2018)

Hurá. Český pád v matice se zastavil a nabral lehký obrat vzhůru. Křivka proložená grafem má tvar ploché misky a doufejme se, že jsme se už odrazili ode dna. Snad se co nejdříve zase dostaneme na naši původní úroveň 516 bodů, která by byla momentálně srovnatelná s Polskem. Můžeme být ale asi rádi. Průměr OECD totiž říká, že většina zemí směřuje spíš mírně dolů. Je to však zřejmě dáno okolnostmi výzkumu, do kterého byli přibráni nováčci a také horšími výsledky zemí původních.

Chytrolínům všechna čest, ale na Čanga s Wangem nemáme. Nejchytřejších dětí nám v posledních pár letech lehounce přibylo (13 %), zatímco průměr OECD je o chlup níž (11 %). Jde o děti, které umí aplikovat své znalosti, modelovat složité situace, zobecňovat, přesně formulovat svá zjištění a vymýšlet nové postupy. Avšak úroveň některých zemí Asie je od nás na míle daleko (vybrané oblasti Číny až 44 %, Korea 21 %). Nutno ovšem říci, že náhled rodičů v Číně nebo Koreji na vzdělání je dost odlišný od pohledu nás (českých) rodičů. Děti v asijských státech tráví ve škole nebo na vzdělávacích kurzech a na doučování většinu času, a když už jsou doma, dělají úkoly. A pak je tu ještě ekonomické síto, protože v Číně děti z chudých rodin často do školy ani nechodí. Z nám bližších zemí EU jsou na tom nejlépe Nizozemsko (18%) a Estonsko (16%). Podobné výsledky (18 %) jsme přitom měli také, a to ještě před 12 lety. Na druhém pólu je v ČR 20 % nejslabších (mají nejnižší úroveň matematického myšlení, průměr OECD je 24 %).

Anička i Pepík si mohou podat ruce. Kluci a holky jsou na tom v naší kotlině s matematikou stejně. Rozdíl mezi nimi jsou pouhé 4 body (OECD 5 bodů). Kluci naposledy lehce trumfli holky před 6 lety, a to o 12 bodů. Od té doby se rozdíl snižoval. Doufám, že představy o tom, že holky jsou v přemýšlení, v logice a počtech horší, už dávno vzaly za své.

A zase ty peníze...Výsledky PISA (nejen ty matematické) naprosto nekorespondují s vynaloženými prostředky na vzdělávání u nás. Kdo asi ten systém u nás dotuje? Hádat můžete dvakrát. Ve vynakládaných procentech HDP na vzdělávání totiž vycházíme jako chudí příbuzní. Z jiného úhlu pohledu pak můžeme říci, že máme o desítky procent menší náklady na výkon srovnatelný s Německem, Francií, Rakouskem či Islandem. V grafu pod textem jsem schválně vyznačila jen země, které mají v PISA testování 2018 horší výsledky než ČR. Všechny náš stát ve výdajích jasně přeskakují, a to v celém zkoumaném období. Co na to říct?

„Kázeň musí byť!“ Neukázněnost českých dětí daleko více než v jiných státech koreluje se sociálním, ekonomickým a kulturním statusem žáka. Kázeň je přitom v hodinách v Česku lepší ve třídách, kde jsou děti ze zvýhodněných socioekonomických poměrů a chodí do veřejné školy ve středně velkém městě do 100 tisíc obyvatel. To je další docela zajímavé zjištění PISA 2018. Rozdíl mezi ukázněností dětí s dobrým a špatným socioekonomickým zázemí (index ESCS) je přitom v ČR jeden z nejvyšších (společně se Slovinskem a Itálií). Tento status také velmi ovlivňuje úroveň matematické gramotnosti.

Málo se radujeme! Čeští učitelé nevykazují takovou radost z práce, jako jejich kolegové z OECD a čeští žáci si neradi konkurují. To jsou poslední dvě zjištění, která mě v PISA zaujala. Zatímco v zemích OECD konkurenci cítí polovina žáků, u nás je to jen 28 %. Že by naše děti byly větší pohodáři? No a pocit z radosti z práce u učitelů v OECD průměrně hlásily tři čtvrtiny žáků, zatímco u nás tohle pozitivum vypozorovala u svých kantorů jen zhruba polovina dotázaných. Myslím, že je to celkem pochopitelné. Problémy, které se na české učitele v posledních letech navalily včetně mediální masírky, se asi někde projevit musí a bohužel se to dostalo i do tříd. Ale také to může znamenat úprk nadšenců od kateder a nebo se prostě čeští učitelé neumí tolik radovat ze své práce.

Ale abych skončila pozitivně. Za tři roky to bude určitě zase o kus lepší. Úkol zní jasně: více bodů v testech, dohonit aspoň Polsko, nasypat víc peněz do škol, ukáznit žáky a vykouzlit úsměv na učitelské tváři. Testování zdar and keep smiling!

Autor: Zuzana Růžičková | sobota 14.12.2019 9:00 | karma článku: 19.38 | přečteno: 760x

Další články blogera

Zuzana Růžičková

Zatrolené přijímačky

Umí současné přijímačkové testy roztřídit budoucí studenty? Mají pravdu kritici jednotné zkoušky, že je diskriminační a příliš náročná? A nebo se naopak mají na SŠ dostat jen studijní typy dětí a rodiny mají lépe vybírat školu?

6.5.2023 v 13:49 | Karma článku: 36.82 | Přečteno: 3640 | Diskuse

Zuzana Růžičková

Nelegální domácí úkoly

Zadávání povinných domácích úkolů je nelegální. Říká pedagožka a aktivistka. DÚ je možné známkovat i hodnotit. Tvrdí naopak mluvčí MŠMT. Využívání úkolů je plně v souladu se školským zákonem. Říká zástupce inspekce. Tak jak to je?

9.4.2023 v 13:14 | Karma článku: 38.24 | Přečteno: 6610 | Diskuse

Zuzana Růžičková

Místo učitelů amatéři. Místo slušných platů pedagogů podfuk.

Novela zákona o pedagogických pracovnících se zmítá v křečích a bude to mít trvalé následky na české školství. Vládní poslanci hodili vidle do zvyšování platů pedagogů a zároveň chtějí za katedry pustit amatéry.

8.4.2023 v 9:05 | Karma článku: 40.92 | Přečteno: 7751 |

Zuzana Růžičková

Proč vznikl učitelský kodex bez učitelů ?

Na zveřejněném učitelském kodexu spolupracoval kde kdo (profesní učitelská organizace jen jedna, navíc malá). Valná většina učitelů se tak na svém profesním kodexu nepodílela a dozvěděla se o něm z médií. Kdo ho vlastně sepsal?

10.12.2022 v 16:08 | Karma článku: 41.15 | Přečteno: 4211 |

Další články z rubriky Společnost

Ladislav Pokorný

Kateřina Konečná nechtíc prozradila, že dnešní komunistické názory jsou naprosto nelidské

O tom, že se komunisté nepolepšili a že jsou pátou kolonou putinovského Ruska, víme už dlouho. Ale že komunisté dnes vyhánějí demokratické politiky z televizních studií, otřáslo námi všemi. Kde se nová komunistická zvůle zastaví?

19.3.2024 v 0:59 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 71 | Diskuse

Eva Kislingerová

Budeme válčit se Slovenskem?

Z vyjádření některých politiků může nezúčastněný pozorovat nabýt dojmu, že diplomatické vztahy se Slovenskem jsou na bodu mrazu. Z médií to vypadá, že válka začíná a u Hodonína bude tanková bitva.

18.3.2024 v 13:24 | Karma článku: 20.99 | Přečteno: 470 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak s Babišem dohnat a předehnat ne Západ, ale Putinovo Rusko?

Západ se nám rozpadá před očima. Zato Rusko doslova vzkvétá. S doháněním Západu je konec, teď už nám zbývá, než jen dohánět a předhánět Rusko...

18.3.2024 v 11:15 | Karma článku: 18.04 | Přečteno: 223 | Diskuse

Jiří Turner

Tomáš Klus, Tomáš Halík a jiní „pomatenci“

Co intelektuál, to antisemita a nepřítel Izraele a FF UK jako líheň „hamásníků“. A pak tu máme ty naše angažované umělce, jako je Klus. Emoce, které vyvolává palestinsko-izraelský konflikt, už asi mnohým trochu zatemňují mozek.

18.3.2024 v 11:05 | Karma článku: 29.06 | Přečteno: 4694 | Diskuse

Petr Šindelář

Jurečka bez změn v zákonech a ústavě touží zvýšit zaměstnanost!

Na pomoc si vzal počítače a na výběr vzdělávacích kurzů zavedl e-shop. Nárok na dávky chce ztížit a zájem o práci na venkově naopak zvýšit. Premiér ale tvrdí, že 2 miliardy korun ve prospěch venkova nevydá a státní rozpočet...

18.3.2024 v 9:52 | Karma článku: 11.85 | Přečteno: 221 | Diskuse
Počet článků 50 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4257

Jsem srdcem i duší kantorka, i když původně jsem dělala v rádiu. A protože mě baví psát, tak jsem si spojila současnou a minulou profesi a píšu hlavně o škole, ale občas i o něčem jiném...co život přinese:-)

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...