Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Úča na konci školního roku aneb vichřice končící nirvánou

Co jsem zažila za posledních 14 dnů ve škole, je taková smršť, že už jen ležím a vzpomínám si matně, kdo jsem. Vyčerpání, únava, smutek, dojetí, papírování, fandění, zase papírování, nadávání, rozjímání, diskutování, hodnocení.

Práce třídního učitele je těsně před prázdninami totální blázinec (ne že by během školního roku občas nebyl). I přesto, že mohu mít ve škole děti málem pozlacené, tak to, co mě čeká coby tříďase těsně před prázdninami, bych přirovnala k cílové rovnice formule 1, posledním 100 metrům na  Mt.Everest či  závěrečným 10 minutám porodu. (Možná to poslední přirovnání s porodem asi sedne nejvíc.)

1. Byrokratická vichřice se roztáčí. Finiš se známkami. Musím je všechny naťukat do internetové žákovské (ta existuje ještě vedle pravěké papírové), omrknout, kolik dětiček to má „mezi“, a tudíž se mi vyloupne vzorek, který si zvu na přezkoušení. Sepisuji hodnocení třídy, kde obsáhle popisuji, jak se který Pepík chová a přidám hodnocení studijních průšvihů nebo naopak vyzdvihnu největší šrotiče třídy. To vše musím stihnout do pedagogické rady, která je těsně před tiskem vysvědčení. (Dobře, stále to dávám, jsem v pohodě).

2. Vybírám učebnice a do každé označím, jestli je ještě použitelná nebo spíš patří do sběru. Za ty druhé polité, pomačkané, na kterých se svačilo, pak vybírám drobáky. (Večer si dám skleničku něčeho dobrého.)

3. Fotografie. To je také téma. Moji miláčkové (zhruba 30 kousků) se nechali zvěčnit. A to takto: celá třída, skupinka po dvou, skupina po třech, děvčata po pěti, chlapci a dívky po sedmi, každý sám a opět dokumentace kdo, co, za kolik. (Tak to už mně z toho jdou pomalu oči šejdrem.)

4. A abych se nenudila, tak do toho organizuji třídní akce (výlet, kurz, bowling), aby žáčci měli i na konci školního roku, na co vzpomínat. A když se mi do toho všeho připlete třídenní sportovní megaakce, tak je to úplná lahůdka. Karlík dělá atletiku, Fanda šplhá na tyči, Pepička běhá a já se snažím všem jít zafandit a tahám s sebou zbytek otrávené třídy. (Večer zhluboka dýchám, dělám meditační cvičení.)

5. Odcházení. Žáčci, se kterými se už vidím pohromadě naposledy, opouští školu. Mnohé mám velmi ráda. Rozlučka s deváťáky, kteří si právě uvědomili, že jsem „byla ta nejlepší učitelka pod sluncem“ a brečí mi těsně před obličejem, nesmí chybět. A protože tuto veselost ještě spoluorganizuji, mám o další zábavu postaráno. (Ještěže jsem se na józe učila Pozdrav slunci. Odpoledne praktikuji.)

6. Dále oběhávám skříňky, omluvenky, razítka, podpisy učitelů, souhlasy, GDPR (na této chuťovce si pěkně smlsnu) a další a další zatěžující věci. V noci skoro nespím, protože místo R.E.M. podepisuji vysvědčení, naháním omluvenky, vyplňuji výkazy, vyúčtování všech akcí… Kolotoč, veletoč, blázinec! (Odpoledne sice uléhám, vstávám až ráno, ale i tak jsem v podstatě mrtvá.)

Poslední den školy je Den D. Dostříhala jsem metr, blíží se nirvána. Osm hodin, děti s kytičkami, dárky a obaly na výza čekají. Zhodnotím rok, postraším je, že příští školní rok už se musí všechny fakt začít učit a ….konec. Ticho. Nezvoní. Nikdo nikam neběží. Nemám službu v jídelně, službu v šatně, službu kdekoliv na cokoliv, nehledám rychle pravítka, kružítko, kvádr s krychlí a jehlanem, písemky, zápisník se známkami, fixy na tabuli, v kabinetě mi nestojí delegace ve stylu „pančitelko, my dneska fakt tu písemku nedáme“, nevolá mi sekretářka, že za mnou jdou rodiče a co mám ještě všechno přijít podepsat, neřeším ředitelskou důtku za fajčení, neletím si pro flešku, kterou jsem už po sté někde zapomněla, najednou nemám pocit, že hodinky se na mě domluvily a stále zrychlují.

Dám si kafe, sednu si a nevěřícně koukám před sebe:„Dala jsem to.“ Konec školního roku existuje!

Autor: Zuzana Růžičková | neděle 1.7.2018 23:41 | karma článku: 30,84 | přečteno: 1489x
  • Další články autora

Zuzana Růžičková

Zatrolené přijímačky

Umí současné přijímačkové testy roztřídit budoucí studenty? Mají pravdu kritici jednotné zkoušky, že je diskriminační a příliš náročná? A nebo se naopak mají na SŠ dostat jen studijní typy dětí a rodiny mají lépe vybírat školu?

6.5.2023 v 13:49 | Karma: 36,86 | Přečteno: 3650x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Nelegální domácí úkoly

Zadávání povinných domácích úkolů je nelegální. Říká pedagožka a aktivistka. DÚ je možné známkovat i hodnotit. Tvrdí naopak mluvčí MŠMT. Využívání úkolů je plně v souladu se školským zákonem. Říká zástupce inspekce. Tak jak to je?

9.4.2023 v 13:14 | Karma: 38,24 | Přečteno: 6627x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Místo učitelů amatéři. Místo slušných platů pedagogů podfuk.

Novela zákona o pedagogických pracovnících se zmítá v křečích a bude to mít trvalé následky na české školství. Vládní poslanci hodili vidle do zvyšování platů pedagogů a zároveň chtějí za katedry pustit amatéry.

8.4.2023 v 9:05 | Karma: 40,92 | Přečteno: 7757x | Společnost

Zuzana Růžičková

Proč vznikl učitelský kodex bez učitelů ?

Na zveřejněném učitelském kodexu spolupracoval kde kdo (profesní učitelská organizace jen jedna, navíc malá). Valná většina učitelů se tak na svém profesním kodexu nepodílela a dozvěděla se o něm z médií. Kdo ho vlastně sepsal?

10.12.2022 v 16:08 | Karma: 41,15 | Přečteno: 4218x | Společnost

Zuzana Růžičková

Jak uvažuje ruský zajatec? Zajímavá svědectví přináší videa novináře Zolkina.

Novinář Zolkin vytváří od začátku války jedinečný projekt. Zpovídá ruské „soldáty“, kteří na Ukrajinu přišli jako okupanti. Jde o ty, kteří se buď sami vzdali nebo byli zajati (ukrajinsky „v plenu“). Jeho videa doporučuji.

27.10.2022 v 23:36 | Karma: 26,12 | Přečteno: 1039x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí ve vládě. Méně podle šéfky TOP 09 myslela na prezentaci

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  14:28

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  14:24

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

Trumpova bulvární odysea. Jeho věrní z něj dělali nadsamce, soupeře likvidovali

25. dubna 2024  14:10

Premium Aktuální soud s Donaldem Trumpem, ve kterém se propírají i jeho opakované zálety, je unikátní...

Muž se nadýchal chemikálie, která unikla z tlakové lahve. Patrně jde o chlor

25. dubna 2024  13:45

Kvůli úniku neznámého štiplavého plynu zasahovali hasiči ve středu a ve čtvrtek v Gorkého ulici v...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 50
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4261x
Jsem srdcem i duší kantorka, i když původně jsem dělala v rádiu. A protože mě baví psát, tak jsem si spojila současnou a minulou profesi a píšu hlavně o škole, ale občas i o něčem jiném...co život přinese:-)

Seznam rubrik