Domácí úkoly jsou zlo a škodí dětem

11. 03. 2018 23:06:51
Tak daleko zachází aktuální diskuse na téma, které pár dní hýbe částí české veřejnosti. Té veřejnosti, která má děti školou povinné a té kantorské, která domácí úkoly zadává.

Možná jste již četli článek uveřejněný na sociálních sítích od anonymního Táty parťáka, který popisuje, jak svému prvňáčkovi Ríšovi u pana ředitele nejmenované školy zařídil, že nemusí dělat domácí úkoly, a to pokud nebude chtít nebo na to nebude mít rodina čas. Otec si nastudoval nějaké ty paragrafy, sepsal pár mailů, osobně se dostavil do školy a bylo to. Jeho syn ho za to prý odměnil slovy „hustý“. Článek měl opravdu velký ohlas a názory čtenářů pod článkem jsou od jasného „ano“ pro úkoly s doporučeními, že Táta parťák by neměl umetat dítěti cestičku, přes to, že Ríša je chudák, a že to ve třídě za svoji bezúkolovou výjimku schytá a plejáda názorů končí tím, že dělat úkoly je nesmysl, a že to zatěžuje celou rodinu. Autor si pak nechal posvětit svůj boj se školními mlýny i právním názorem advokátky Zuzany Candigliota, která šla ve své obhajobě ještě dál. Podle jejího vyjádření jsou úkoly „ nadužívané, nesmyslné, obtěžující a demotivující a dokonce jsou dle aktuálních vědeckých poznatků někdy až škodlivé kvůli přetěžování dětí“. Těmi poznatky myslí studii, kterou u nás zveřejnil například web Rodiče vítáni . Jde o zkušenosti z USA (konkrétně z jedné základní školy v New Yorku) na základě studie jedné z tamních univerzit. Mluvčí českého ministerstva školství Balážová se ale nechala slyšet, že domácí úkoly by děti vypracovávat měly a učitelé mají nárok je po nich požadovat i známkovat. Studie nestudie.

Myslím, že tento diskurz je velmi užitečný. Pokud ve společnosti totiž něco vře pod pokličkou, pak většinou stačí jedno malé pošťouchnutí (článek, glosa, zpráva v médiích, video) a vyvalí se nečekané. Každý, kdo v České republice chodil do školy, totiž určitě domácí úkoly zažil a tudíž má pocit, že „do toho má co mluvit“. A z toho také pramení plodná diskuse kolem třaskavého tématu. Někteří z nás úkoly rádi měli a byla to pro ně hračka na 10 minut, eventuálně prostředek, jak si zavázat ty, co od nás domácáky opisovali. Někteří se s nimi prali a za pomoci celé rodiny sháněli informace a příklady počítala i teta z druhého kolene. Myslím, že hlavně podle toho se pak i řídí názory lidí, kteří o domácích úkolech diskutují.

To hlavní, co mi při takových vyhrocených diskusích vytane na mysli je , že nic není černobílé, že vše je o lidech a hlavně o vzájemné komunikaci. Tak jako se teď totiž hrotí kolem nás diskuse o čemkoliv (politika – prezident a premiér, Slovensko a Fico, imigranti, platy v Lidlu - můžete si dle vlastního zájmu dosadit cokoliv...), tak se někteří lidé snaží hrotit i témata školská. Možná i proto napadlo Tátu parťáka, aby se sebral, prostudoval si různé zákony a nařízení a osnovy a pak škole ukázal „co proto“. „Atmosféra ve společnosti je hustá, tak jí ještě trochu zahustíme“, řekl si možná. Možná ale za tím vším původně stála neoblomná paní učitelka, která nechtěla prvňáčkovi nic odpustit. A tak malému dítěti, které sotva vylezlo ze školky, hrozila důtkou třídního učitele, kterou v jiných školách dostávají „ostřílení borci“ v osmičce za nošení cigár ve školní tašce. Že je to v tomto konkrétním případě celé úplně špatně, asi cítíme všichni.

Škola a rodiče se stále častěji dostávají do střetu. Rodiče mají nějaké požadavky a představy a svoje představy a požadavky má i škola. Tématem takových soubojů pak nemusí být jen domácí úkoly. Je to špatně? Asi vás překvapím, když řeknu, že podle mne ne! Vůbec to není špatně. Možná mě teď někteří kolegové kantoři nebudou mít moc v oblibě, ale já jsem ráda, že se rodiče zajímají, co se děti učí, proč co dělají, kolik je jich ve třídě, co se řeší ve škole, kdo co provedl, co mají za známky, že je paní učitelka nemocná a mají suplování, a že pokud se dítěti děje něco špatného, jdou věc řešit. Rodiče i škola jsou totiž jedna strana mince a ne dvě opačné strany. Občas se samozřejmě vyskytne exces. Tedy tatínek, který se obrací kvůli domácákům na advokáty a hrozí paragrafy nebo naopak učitel, který fláká svoji práci a jehož žáci nic moc neumějí a nemají rádi ani dotyčný předmět ani jeho. Vzpomeňte si každý, jestli jste se někdy sám s takovým kantorem jako dítko nebo rodič někdy nesetkal. Jsou to však pouze jednotlivci. Mezi tím vším je ale normálně probíhající diskuse nad žáky a nad budoucností školy u nás. A to je podle mne velmi důležité. I když občas s nějakými názory nesouhlasím, věřím také, že většinou (jak to znám ze své praxe) je diskuse vedená slušně, maximálně občas se zdviženým obočím nebo lehce důraznějším tónem v hlase na obou stranách. Ale když vám o něco jde, tak to oba lehce přežijete. A normálním rodičům a učitelům jde hlavně o dítě.

Nakonec, když dovolíte, bych i já vyjádřila svůj názor na domácí úkoly coby letitý praktik a učitel hlavního předmětu. Podle mne jsou v současné době, kdy běžně ve třídách bývá k 30 dětem, úkoly z hlavního předmětu skoro nutnost. Děti mají velmi rozdílné tempo práce (a to nemluvím o inkludovaných žácích). Myslím, že byste se asi v některých třídách divili, kdybyste přišli jako lidé neznalí věci a zjistili, že některé z dětí dokáží spočítat za vyučovací hodinu i násobek toho, co ti pomalí. Hlavně pro ty pomalejší je tedy důležité doma procvičovat! Pro ty rychlé zase musíte mít práci navíc nebo je nechat „jet“ napřed (takoví po vás pak jen „hází“ výsledky a zaseknou se pouze tehdy, když už neví kudy kam). Samozřejmě, že hovořím o situaci v normální třídě, kde se dětem chce pracovat a namáhat si hlavu. Vyložené lenochy, které nelze namotivovat a nechce se jim vůbec nic, zase tolik není. (A myslím, že stejný přístup k práci by takové děti měly i v alternativně pojatých školách, které ovšem vůbec neodsuzuji – naopak.) Domácí úkol je potom pro rychlíky otázka pár minut a má spíše výchovný účinek coby povinnost a pro ty průměrné a pomalé je to nutnost. Osnovy na základní škole jsou skutečně velmi nabité a na procvičování ve 30 dětech v míře, která by byla potřeba, není takový prostor. Musím ale i vystřelit do vlastních řad. Úkoly, které jsou příliš dlouhé a čas na jejich plnění příliš krátký nebo které mají odsuplovat učitelovu práci ve třídě, tak takové jsou určitě špatné. Není samozřejmě možné, aby látku, kterou učitel v hodině nestihne vyložit, dal za domácí úkol (v podstatě rodičům). I na to si někteří v diskusích oprávněně stěžují. A je mi jasné, že mezi kantory nejsou jen vynikající, neomylní a nadšení lidé, ale to je tak i u jiných povolání.

Východisko, které by pomohlo všem zúčastněným stranám (učitelům, žákům i rodičům) se přímo nabízí. Méně dětí ve třídě. To je ovšem téma na další článek. Jak asi správně dedukujete, tady jde totiž opravdu o velké peníze do českého školství. O miliardy a dost možná ani ne v jednotkách, ale v desítkách. Možná však, když se bude o podobných tématech hovořit pravidelně a rodiče-voliči začnou tlačit na příslušná místa a politici uvidí nespokojenost, najde se konečně i potřebný balík peněz, který do těch svých dětí investujeme jako stát. Protože o snazším a individuálnějším přístupu k žákům v méně početné třídě asi ani nemusíme sáhodlouze hovořit. No a o platech kantorů asi taky ne.

Ale abych to celé zakončila nějak pozitivně. Ať už jsme příznivci nebo odpůrci úkolů, za vším musíme hlavně vidět dítě – žáka. Takže i diskuse kolem úkolů na schůzce rodičů ve třídě nebo mezi čtyřma očima by měla především brát v potaz jejich potřeby a schopnosti a pokud to tak bude, myslím, že rozumní kantoři a rozumní rodiče se dohodnou. Nakonec je to totiž vždy o komunikaci.

Autor: Zuzana Růžičková | neděle 11.3.2018 23:06 | karma článku: 20.50 | přečteno: 964x

Další články blogera

Zuzana Růžičková

Zatrolené přijímačky

Umí současné přijímačkové testy roztřídit budoucí studenty? Mají pravdu kritici jednotné zkoušky, že je diskriminační a příliš náročná? A nebo se naopak mají na SŠ dostat jen studijní typy dětí a rodiny mají lépe vybírat školu?

6.5.2023 v 13:49 | Karma článku: 36.82 | Přečteno: 3640 | Diskuse

Zuzana Růžičková

Nelegální domácí úkoly

Zadávání povinných domácích úkolů je nelegální. Říká pedagožka a aktivistka. DÚ je možné známkovat i hodnotit. Tvrdí naopak mluvčí MŠMT. Využívání úkolů je plně v souladu se školským zákonem. Říká zástupce inspekce. Tak jak to je?

9.4.2023 v 13:14 | Karma článku: 38.24 | Přečteno: 6613 | Diskuse

Zuzana Růžičková

Místo učitelů amatéři. Místo slušných platů pedagogů podfuk.

Novela zákona o pedagogických pracovnících se zmítá v křečích a bude to mít trvalé následky na české školství. Vládní poslanci hodili vidle do zvyšování platů pedagogů a zároveň chtějí za katedry pustit amatéry.

8.4.2023 v 9:05 | Karma článku: 40.92 | Přečteno: 7751 |

Zuzana Růžičková

Proč vznikl učitelský kodex bez učitelů ?

Na zveřejněném učitelském kodexu spolupracoval kde kdo (profesní učitelská organizace jen jedna, navíc malá). Valná většina učitelů se tak na svém profesním kodexu nepodílela a dozvěděla se o něm z médií. Kdo ho vlastně sepsal?

10.12.2022 v 16:08 | Karma článku: 41.15 | Přečteno: 4213 |

Další články z rubriky Společnost

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 12.37 | Přečteno: 128 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 32 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 119 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 18.19 | Přečteno: 215 | Diskuse
Počet článků 50 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4257

Jsem srdcem i duší kantorka, i když původně jsem dělala v rádiu. A protože mě baví psát, tak jsem si spojila současnou a minulou profesi a píšu hlavně o škole, ale občas i o něčem jiném...co život přinese:-)

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...